Michael Axelsson tenor

Michael Axelsson kommer från Värmdö i Stockholms skärgård och är utbildad vid Operahögskolan och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och på Musikvetenskapliga institutionen vid Stockholms Universitet.

Sommaren 2016 framträdde Michael som Greve Almaviva i Smålandsoperans uppsättning av Barberaren i Sevilla på Huseby Bruk. Hösten 2015 gjorde han Narcissus i Piteå Kammaroperas uruppförande av operan Boris Christ och sommaren 2014 medverkade han som Tamino i Trollflöjten på Smålandsoperan. Året dessförinnan gjorde han samma roll i Halmstads kulturskolas uppsättning och medverkade även som Basilio och Don Curzio i Figaros Bröllop på Confidencen. Under åren 2010-2012 ingick Michael i den fasta ensemblen vid operahuset Landesbühnen Sachsen i Dresden. Där sjöng han bland annat Tamino i Trollflöjten, Fenton i Nicolais Muntra fruarna från Windsor, Kolomán Zsupán i Grevinnan Mariza och Armand Brissard i Greven av Luxenburg.

Tidigare har Michael bl.a. sjungit Tamino vid Opera på Skäret och Norrlandsoperan, Ecclitico i Haydns Il Mondo della Luna på Drottningholms Slottsteater (i samarbete med Operahögskolan) präst och ceremonimästare i Trollflöjten vid Norrlandsoperan och Dalhalla, och Doktor Cajus i Verdis Falstaff vid Kammeroper Schloß Reihnsberg i Tyskland.

Redan som gossopran fick han möjlighet att framträda på Kungliga Operan i Stockholm exempelvis som Miles i Brittens En sällsam historia, Erster Knabe i Trollflöjten, och som Erster Edelknabe i Lohengrin.

Michael framträder ofta i oratorier, såsom Händels Messias, Mozarts Requiem, Mendelssohns Lobgesang och Brittens S:t Nicolas. Bachs musik intresserar honom särskillt och han har ofta medverkat i dennes passioner, kantater och mässor. Han har arbetat med orkestrar som Kungliga Hovkapellet, Kungliga Filharmonikerna, Stockholms Bachsällskap, Drottningholms barockensemble och Stockholms Symfoniorkester. Som medlem i Nya Prinskvartetten, en manskvartett som är knuten till Kungahuset, framträder Michael vid högtidliga tillfällen på Slottet och i Slottskyrkan. Han har också ofta framfört ny musik och var med och uruppförde Sven-David Sandströms Ordet (2005) med Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen i Stockholm och med Danska Radions kör och orkester i Köpenhamn.

På kammarmusikens område har Michael arbetat mycket med Benjamin Brittens musik och bland annat framfört Serenade för tenorsolist, valthorn och stråkorkester och Canticle II för tenor, alt och piano. Många tyska Lieder står också på repertoaren, såsom Schuberts Die Schöne Müllerin, Schumanns Dichterliebe och Beethovens Adelaide. Vad som också ligger Michael varmt om hjärtat är den svenska romanstraditionen och våren 2010 släpptes hans första egna skiva, Hjärtats sommar, med tonvikt på svenska sånger. Han har också samarbetat med tonsättaren och pianisten Daniel Stagno, med två sångcykler till texter av Gustaf Fröding.

Michael har studerat för bland andra Mathias Zachariassen, Carl Unander-Scharin, Piotr Bednarski, Mattias Danielsson, prof. Erik Saedén och Kerstin Wahlström-Olsson samt deltagit i Master Classes med lärare som Peter Berne, Olle Persson, Dan Marek och prof. Oren Brown. Han har erhållit stipendier från bl.a. Lasse Lönndahl, Anders Sandrews Stiftelse, Kungliga Musikaliska Akademien och Frimurarorden.

© Copyright - Michael Axelsson - Tenor